18-12-2009 Aranyaparthet

61km gefietst in 2.45 uur. 34°C, zon.

Het laatste stuk Cambodja hebben we in het donker gereden. Bij Poipet zijn we de grens overgestoken. Het was daar erg druk. Veel voetgangers en handelaren met grote karren gingen de grens over. Voor ons was het enigszins verwarrend hoe de formaliteiten precies gingen. Op een gegeven moment hadden we bijna weer een visum voor Cambodja aangevraagd in plaats van Thailand. Eenmaal de grens over zag je gelijk dat Thailand toch weer een hele andere wereld is. Veel moderner, weinig brommers, meer auto’s, mensen beter gekleed en als klap op de vuurpijl… ze reden ineens links. Het duurde even voordat we dat door hadden… en even wennen. Na een kilometer of 10 waren we in Aranyaparthet.

Laatste Cambodjaanse voorbijgangers
Veranderend landschap
19-12-2009 Kabin Buri

100km gefietst in 4 uur. 31°C, zon.

We waren nog maar net op weg of we moesten alweer stoppen voor een lekke band. In het donker onder een lantaarnpaal bandje dus verwisseld. Daarna ging vrij vlot naar Kabin Buri, we hadden de wind in de rug. Kabin Buri is eigenlijk een paar huizen aan een groot kruispunt van twee drukke wegen. Gelukkig hebben ze een prima hotel.

20-12-2009 voor Khao Yai Park

70km gefietst in 3.5 uur. 210m geklommen, 32°C, zon.

We hadden gehoord dat het Khao Yai park meer dan de moeite waard zou zijn, dus dan maar een ommetje richting park. We hebben per saldo tijd genoeg, niet? De weg er naar toe was al mooi. Veel groen en licht glooiend. We wilden niet gelijk het park ingaan maar ervoor een overnachtingsplek vinden. Net voor de ingang zagen we een bordje “Moon-River Hotel”. De tekst sprak ons wel aan en we reden het zandpad in. Een heel leuk resort, helaas met alleen maar bungalows met vrij pittige prijzen. We raakten aan de praat met de eigenaar, een Zweed die daar met zijn familie woont. Hij bood ons als alternatief een tent aan voor weinig geld. Mede door het leuke gesprek, het mooie zwembad en de rust sprak ons dit uiteraard wel aan. Binnen de kortste keren was de hele familie druk bezig met de tent op te zetten, wij bekeken dit heerlijk relax vanuit het water. We hebben een leuke avond gehad en heerlijk gegeten.

Vele handen…..
Scene uit ‘Return to the Beach’
21 en 22-12-2009 Khao Yai Park

51km gefietst in 3.45 uur. Hoogte 750m, geklommen 1175m 24°C, zon.

We hebben twee dagen doorgebracht in het Khao Yai natuurpark. Tentje gehuurd en overnacht op de camping midden in het park. Khao Yai is een stuk tropisch regenwoud waar ook nog allerlei wilde beesten rondstruinen zoals apen, olifanten, krokodillen etc. Olifanten hebben we helaas niet gezien maar hun sporen waren overtuigend aanwezig, we moesten regelmatig om verse olikeutels en afgebroken takken heen fietsen. Onder de beroemde(?) waterval van de film “the Beach” door gezwommen. En tijdens een spontane trekking door het oerwoud werden we bekogeld door een stelletje apen die hoog vanuit de bomen al lachend allerlei takken naar ons slingerden. ‘S nachts af en toe wakker schrikken van allerlei oerwoud geluiden om je tent is toch wel iets bijzonders.

23-12-2009 Bangkok

56km gefietst in 2.15 uur. Hoogte 750m, geklommen 275m 28°C, zon.

Afscheid genomen van het Khao Yai park. En in vliegende vaart het park uitgescheurd. Het was één lange afdaling van ca 1000m tot aan de parkingang. Daarna zijn we doorgereden naar Prachin Buri. We hadden het eigenlijk wel een beetje gehad met het fietsen in de brandende zon en besloten het laatste stukje naar Bangkok met de trein te doen. Ook een treinreis in Thailand is een avontuur. Je waant je in de jaren veertig als je de treinen ziet. Ze nemen het woord stoptrein bijna letterlijk, langzaam tuffend en overal stoppend kwamen we uiteindelijk in Bangkok aan. Het eindstation van de trein en ook van onze fietsreis. Tijd voor andere vervoermiddelen voor het verdere vervolg.

Achtbaan in ‘Khao Yai’
Met vrienden in (aan?) een wegrestaurant
24-12-2009 t/m 2-01-2010 Bangkok

De fietsreis zit erop. De fietsen zijn voorlopig gestald bij een vriend van ons in Bangkok. We hebben rugzakken gekocht om als backpackers verder door Thailand te gaan. Kerst in Bangkok stelt niet zoveel voor behalve dat de stad heerlijk rustig is. Ook Thailand heeft af en toe vakantie. We hebben de dagen goed besteed door een beetje door de stad te trekken. Eindelijk een Thaise massaaaaage ondergaan. Dit doe je niet voor je lol, je wordt redelijk afgebeuld en uit elkaar getrokken door op het oog hele lieftallige Thaise dames, maar ondertussen….. Op 1 januari onze eerste visa-run, een dag heen en weer rijden om “even” voor 5 minuten terug op Cambodjaanse bodem te zijn om zo weer een nieuwe visum voor 15 dagen voor Thailand te krijgen.

3 t/m 8-1-2010 Koh Tao

Het vervoermiddel in Thailand is de bus, een uitgebreid netwerk van bussen brengt je overal waar je maar heen wilt. We namen de nachtbus van Bangkok naar Champron om het laatste stukje naar Koh Tao met de boot af te leggen. Busreizen kan heel comfortabel zijn als je in ieder geval niet deze amerikaanse medepassagier hebt. Bij deze Amerikaan was alles “te”. Te nadrukkelijk aanwezig, teveel gedronken, teveel pillen en poeders gebruikt. Volgens zijn info, die hij tot vervelends toe herhaalde, was de chauffeur onder invloed van cocaïne en reed hij alleen maar in rondjes. Halverwege stapte hij gelukkig de bus uit. In Koh Tao aangekomen vonden we een bungalowtje pal aan het water. We hadden afgesproken met twee vrienden van ons. Duikbrevet gehaald, gesnorkeld en gezwommen tussen de vele vissen waaronder ook haaien. Het was een hele belevenis.

Ai… een haai
Nachtleven in Patong
9 t/m 15-1-2010 Patong Beach

You love it, or you hate it: Patong. Het is een toeristische trekpleister in Thailand. Met een vrij wild nachtleven. De plaats om de Thaise “Ladyboys” te bewonderen. Er zijn in de buurt hele mooie en stille stranden te vinden. Je kunt er heerlijk eten, om een uur of vijf worden de eettentjes langs de weg opgetuigd en je kunt overal de heerlijkste hapjes halen. Patong kun je bijna niet beschrijven, je moet het meemaken. Het is een beetje Amsterdam maar dan aan het strand. We hebben ons er prima vermaakt. Een brommertje huren en erop uit. Vanuit Patong hebben we onze tweede en gelukkig laatste visa-run gedaan. Dit keer even Myanmar bezocht.

16 t/m 21-1-2010 Koh Phi Phi

Toch maar weer naar een “bounty” eiland. Dit keer Koh Phi Phi. Hagelwitte stranden en glashelder water. Weer komt de film “the Beach” in beeld. Een groot deel van de film is opgenomen op één van de strandjes van deze eilanden. Konden we nog minder doen en meer relaxen? Ja dat kon. We hebben de halve bibliotheek leeggelezen. Hele dag aan het strand liggen en snorkelen. Als we ook hier echt moe van werden gingen we even naar een plaatsje op het eiland, een pittige klim van ca een uur door een stukje oerwoud. Alleen ’s nachts was er stroom in ons houten bungalowtje pal aan het water. Lekker primitief maar wel geweldig.

Bounty gevoel

Voor het avontuur en het echte leven.
Avonturen van Saskia Lunter en Paul Hendriksen.