3-10-2009 Chengdu

Aankomst op vliegveld Chengdu om 9.30 uur. Hoogte 500m, 25°C, regen.

4-10-2009 Meishan

73km gefietst in 4,5 uur. Hoogte 550m, geklommen 100m, 30°C, zon. Onderweg werden we getrakteerd op een lunch, de lunch bestond oa uit pekingeend en schildpadeieren. Mooie brede wegen, erg druk. Door de feestelijkheden in China (60 jaar communisme) veel geknal van vuurwerk langs de weg.

Modern China
Markt in Leshan
5-10-2009 Leshan

75km gefietst in 4 uur. Hoogte 562m, geklommen 230m, 31°C, zon. We zijn hier twee dagen gebleven om het grootste Boeddha beeld van de wereld te bekijken.

7-10-2009 Hongya

69km gefietst in 4,5 uur. Hoogte 667m, geklommen 386m, 20°C, regen. We kwamen hier doorweekt aan. Een jongen van 13 jaar die uitstekend Engels sprak wees ons de weg naar een hotel. Hij betaalde zelfs een riksja om ons naar het hotel te loodsen.

8-10-2009 Ya’an

65km gefietst in 4 uur. Hoogte 798m, geklommen 589m, 19°C, bewolkt. Mooie tocht door groene heuvels langs een rivier met stuwdammen. Onderweg een steile klim van ca 3 km. Af en toe heel slecht wegdek. De modderige fietsen onderweg met een waterslang schoongespoten. De volgende dag kwam de regen met bakken uit de lucht, dus een “verplicht” dagje rust en tijd om de website bij te werken.

10-10-2009 Zishi

58km gefietst in 3,5 uur. Hoogte 1158m, geklommen 753m, 19°C, licht bewolkt. Sichuan Tibet Highway begint voor ons. Het is eindelijk droog. Mooie route richting Erlan Mountains. Eerst veel verkeer, later wordt het rustiger. Geslapen in een gehucht bij een vriendelijke vrouw. Ze maakte een heerlijke maaltje voor ons klaar.

Saskia in the mist
Bicycle wash
11-10-2009 Luding

78km gefietst in 5.4 uur. Hoogte 1520m, geklommen 1440m, 16°C, licht bewolkt. Vroeg opgestaan voor de Erlan pas. Eerste 30 km rustig klimmen en dalen, toen kwam de klim naar de Erlan pas, 25 km lang naar 2412m hoogte. Schitterende klim, we werden alleen een beetje simpel van al de vrachtwagens, dikke uitlaat walmen en veel getoeter. Net voor de top door een 4km lange tunnel gefietst. Na de tunnel was het gelijk ander weer, eindelijk zon. Toen een mooie afdaling van 20km naar Luding. We waren beneden zo moe dat we gelijk een slecht, vrij duur hotel opgezocht hebben met onbeschoft personeel. De volgende keer gaan we eerst drie keer adem halen en dan pas een slaapplek zoeken.

12-10-2009 Kangding

52km gefietst in 4.3 uur. Hoogte 2650m, geklommen 1317m, 16°C, licht bewolkt. Vanaf Luding was het eerst 25km licht op en neer, daarna de klim naar Kangding. Het ging vandaag wat zwaarder, we hadden de klim van gisteren nog in onze benen. Kangding is een leuke plaats, je merkt al de Tibetaanse invloeden (mensen, kleding). Een simpel, aardig hotel gevonden voor een extra rustdag. In de avond willen we een eettentje opzoeken en wat zien we daar? Nog twee “gekke” westerlingen op de fiets. Ze aangesproken en jawel hoor, ze komen uit Nederland. Waar uit Nederland? Jawel hoor, ze komen ook nog uit Enschede. Kom je aan de andere kant van de wereld je “buren” tegen. De volgende dag met ze koffie gedronken en bijgekletst. Ze volgen nagenoeg dezelfde route door China.

Wedstrijdje
Yakthee bij gastvrije Tibetanen
14-10-2009 voor Xiabugio

37km gefietst in 3.15 uur. Hoogte 3636m, geklommen 890m, hoogste punt 4229m, 20°C, zon. We vertrekken na een rustdag vanuit Kangding voor de eerste serieuze pas. Het begon al goed. na een aantal km klimmen werd de weg een drama, grote keien, zand, kuilen, modder. Men was hard aan het werk om dit stuk te vernieuwen maar het was duidelijk nog (lang) niet gereed. Op ca 3400m hoogte hebben we tegen elkaar gezegd dat dit een beetje gekkenwerk was en hebben we een lift gevraagd. Fietsen in een bakje van een pick-up en wat meer relaxt naar boven. Schitterend uitzicht boven op 4220m. De afdaling was ook schitterend, een compleet andere wereld. We zagen een mooi kampeerplekje bij een riviertje en een paar Tibetaanse huisjes, afgeschermd van de weg. Een jonge vrouw kwam ons tegemoet en we vroegen of het geen probleem was om onze tent neer te zetten. Het was ok. Even later kwam ze terug met haar moeder en een thermosfles met yak thee, daarin ging yak boter, een soort koffie poeder. Hele aardige mensen.

15-10-2009 voorbij Xiabugio

43km gefietst in 2.45 uur. Hoogte 3800m, geklommen 545m, ’s morgens -4°overdag 20°C, zon. Na lange afdaling begon weer lange klim naar de volgende pas. Klim was goed te doen, wegdek redelijk goed. Op ca 3800m in een haarspeld bocht zagen we een heel mooi plekje voor de tent. We wilden niet te hoog overnachten en verwachtten verder geen geschikt plekje meer. Aan drie kanten keken we uit over een vallei met daarachter weer enorme bergen.

Plaatselijk verkeer (foutje?)
Super afdaling
16-10-2009 Yajiang

62km gefietst in 3.45 uur. Hoogte 2920m, geklommen 769m, hoogste punt 4475m, s’morgens 5°overdag 25°C, zon. De dag begon bewolkt met wat lichte sneeuwval. Een niet te zware klim naar de eerste pas van 4412m. Daarna een lichte afdaling en dan een klim naar 4475m. Onderweg scheurden veel rijke chinezen voorbij in grote terreinwagens. We werden vaak op de foto gezet. Daarna volgde een hele mooie afdaling van ca 48 km op een slecht wegdek. In Yajiang een simpel hotel gevonden.

17-10-2009 tussen Yajiang en Litang

40km gefietst in 3.55 uur. Hoogte 4400m, geklommen 484m, hoogste punt 4675m, 15°C, zon. Saskia vandaag jarig en als verjaardagscadeautje hebben we een lift geregeld om ons van ca 2600m naar de eerste pas van 4675m te brengen. Overal rijden mini busjes om mensen en goederen weg te brengen. na wat chaotisch onderhandelen is de prijs gedaald van 500 Y naar 100 Y. Op de top een geweldig uitzicht over een hoogvlakte. De weg ging op en af van 4300m naar 4600m. Na ca 40km een mooi kampeerplekje gevonden onder aan de weg op een klein plateau.

Southern Tibet Highway
Bruiloft in Litang
18-10-2009 Litang

60km gefietst in 4.55 uur. Hoogte 4200m, geklommen 895m, hoogste punt 4725m, 15°C, zon. Goed geslapen en met mooi weer de tent opgebroken en op weg. De klim van de vorige dag afmaken naar 4725m. De klim zelf is te doen maar de hoogte maakt het vrij zwaar. We dalen en klimmen van de ene top naar de nader. We hebben drie toppen van 4700+ gehad en twee van 4600+. We dachten aan het eind dat we het wel gehad hadden en dat we af konden dalen naar Litang. Verrassing, net voor Litang een nieuwe top van 4700m, halverwege hebben we maar een lift gevraagd en zijn netjes naar Litang gebracht.

19-10-2009 Litang

Vandaag rustdag en wat rondgestruind in Litang. We zijn naar een Tibetaanse “begrafenis” geweest, heel spontaan een bruiloft gezien en ook nog in het geboortehuis geweest van de huidige (zevende) Dalai Lama. Interessant dagje dus.

20-10-2009 voor Dadenga

52km gefietst in 4 uur. Hoogte 4250m, geklommen 620m, 20°C, zon.

We hebben vandaag rustig aan gedaan, Saskia had wat last van de hoogte (wat kortademigheid). Veel tegenwind op hoogteplateaus. Kampeerplekje gevonden halverwege de klim pal langs een rivier, lekker verscholen in de struiken.

Elke bocht een ander uitzicht
Nieuwsgierig Tibetaantje
21-10-2009 voor Sangdui

28km gefietst in 3.05 uur. Hoogte 4536m, geklommen 728m, hoogste punt 4700m, ’s morgens -7° later 20°C, zon.

‘S morgens wakker met ijs op de tent. Tuer Mountain beklommen, een aardige klim waar we de hele ochtend over gedaan hebben. We kwamen uit op een hele mooie hoogvlakte en vonden daar een mooi kampeerplekje. Veel belangstelling van een paar kinderen waarvan een zijn mobiel wilde ruilen voor een “spin”. Dat hebben we maar afgeslagen.

22-10-2009 Sangdui

49km gefietst in 3.10 uur. Hoogte 4135m, geklommen 350m, hoogste punt 4787m, ’s morgens -6°later +6°C, zon.

We werden wakker met lichte sneeuwval maar de zon brak snel door. Na de vallei kwam een klim die uitmondde op een hoogvlakte (10 km lang ca 4700m) wat leek op een maanlandschap bezaait met grote rotsblokken, heel bizar. Midden op de vlakte, op het hoogste punt stopte ineens een busje, met een juichkreet sprongen onze twee Enschedeërs uit het busje. Wat een warme ontmoeting op een koude, grote hoogte. We gaan elkaar in Enschede weer treffen. Afdaling naar Sangdui was schitterend. Daar sliepen we in de enige Guesthouse die het plaatsje rijk is. Men was bezig om kamers bij te bouwen, met douche zowaar. Voor ons hebben ze snel een kamer afgemaakt (ramen erin, schilderwerk afgemaakt, bedden erin, gordijnen ervoor en klaar was kees(?).

Weer een top gehaald
IJskoud maar o zo mooi op 4890 meter hoogte
23-10-2009 Xiancheng

70km gefietst in 3.45 uur. Hoogte 3466m, geklommen 378m, hoogste punt 4887m, ’s morgens -6°later 25°C, zon.

We moesten vanuit Sangdui naar de hoogste punt van onze reis. We hebben ons maar naar de top laten brengen door een jeep om kracht en tijd te besparen. Boven was het werkelijk schitterend. Wel heel koud, maar wat een uitzicht. Dik ingepakt begonnen aan een spectaculaire afdaling van ca 35 km en een hoogteverschil van ca 1600m.

24-10-2009 Xiancheng

Vandaag rustdag. We hebben gisteren een heel bijzondere slaapplek gevonden. Het lijkt wel een oud klooster. We slapen op een grote zaal met meerdere bedden. Alles in de ruimte is op een hele bijzondere, Tibetaanse manier beschilderd. Het lijkt wel een sprookjes kasteel. ‘S avonds gaat de stroom eraf, dus kaarsjes op de tafel. Af en toe is er water. We delen de zaal met twee jongens, beide fietsers (Reto uit Zwitserland en Jean-Michel uit Denemarken) die al maanden onderweg zijn, leuk om verhalen uit te wisselen. We hebben vandaag een klooster bezocht, de was gedaan en lekker geluierd in de zon.

Bijzonder slaapplekje
Openbaar vervoer
25-10-2009 voor Reda

46km gefietst in 4.30 uur. Hoogte 3925m, geklommen 1233m, hoogste punt 4345m, ’s morgens -5°later 22°C, zon.

Vandaag een lange klim van ongeveer 30 km gemaakt. Deze ging heel geleidelijk, waardoor die goed te doen was. Halverwege werden we ingehaald door Reto en Jean-Michel (dit zou niet de laatste keer zijn ;-)). Samen de top beklommen en de lunch gedeeld. Halverwege de afdaling een mooi kampeerplekje gevonden op een plateau.

26-10-2009 voorbij Reda, halverwege pas

67km gefietst in 4.4 uur. Hoogte 3383m, geklommen 1043m, ’s morgens -4°later 11°C, zon.

Vanochtend weer ijs op de tent. Koude afdaling naar Reda, daarna klim naar 3818m en prachtige afdaling tot onder de 3000m. Verder door vallei gereden met veel dorpjes. Gekampeerd halverwege de volgende pas.

Mooi ochtendgloren
Europese top
27-10-2009 Derong

58km gefietst in 3 uur. Hoogte 2675m, geklommen 289m, ’s morgens 4°later 23°C, zon.

Vanochtend nog een klein klimmetje naar de top van de pas op 3800m en daarna kregen we weer een schitterende lange afdaling kado. Door een mooie kloof kwamen we uiteindelijk uit in Derong waar we weer genoten van een schoon bed en een heerlijke warme douche in een klein hotel aan een woest stromende rivier.

28-10-2009 halverwege pas na Xiaduo

79km gefietst in 5.08 uur. Hoogte 3050m, geklommen 1087m, 22°C, zon.

Vroeg vertrokken uit Derong en de hele ochtend gedaald langs riviertje en kloof die uitmondde in de Yangtze. Na 43 km werd de weg vrijwel onbegaanbaar, maar op dat moment stopte er een kleine vrachtwagen. We bedachten ons geen tweede keer en vroegen de chauffeur om een lift. Eenmaal op pad in de vrachtwagen, bleek de weg na een kilometer of 2 gewoon weer over te gaan in asfalt (de chauffeur had ons al een beetje vreemd aangekeken… maar ja… we begrijpen elkaar wel vaker niet ;-). De afdaling was te mooi om niet te fietsen en na een kilometer of 20 zijn we uitgestapt. Aan het einde van de dag zijn we weer gaan klimmen tot halverwege de pas waar we een kampeerplekje vonden.

Tibetaanse fotomodellen
Nieuwsgierige aagjes onderweg
29-10-2009 Shangri-la

56km gefietst in 4.30 uur. Hoogte 3346m, geklommen 1114m 21°C, zon.

Vanochtend eerst de klim afgemaakt en toen lichtelijk gedaald naar 3100m. Toen kwam de volgende klim in 11 km naar 3600m. Onderweg werden we weer ingehaald door onze Zwitser en Deen. Op de top samen wat gedronken en de nodige foto’s gemaakt (je weet maar nooit wanneer het de laatste keer is). Daarna korte afdaling langs meer naar Shangri-la. Daar logeren we in Kevin’s Inn, gezellig guesthouse met wat meer buitenlanders.

30-10-2009 Shangri-la

Rustdag, lekker rondgestruind door Shangri-la. ‘S avonds hebben we Reto en Jean-Michel, onze fietsvrienden van de laatste week, getrakteerd op frieten en een pizza.

31-10-2009 boven op pas voor Haba

62km gefietst in 4.20 uur. Hoogte 3475m, geklommen 1001m 21°C, zon.

Om uit Shangri-la te komen was toch wat lastiger dan gedacht. De stad is groter dan het zich eerst liet aanzien. Aan verschillende mensen de weg gevraagd waarbij we zo’n beetje alle kanten op werden gestuurd. Uiteindelijk toch de weg richting “Nationaal Park” gevonden. Tot aan de tolpoorten van het park was het nogal druk, veel bussen met toeristen maar eenmaal door de poorten heen was het een oase van rust. Prachtige natuur. Boven op de pas gekampeerd waarbij we nogal in de belangstelling stonden van wat plaatselijke houthakkers. Wel makkelijk dat ze er waren, ik had wat gereedschap nodig, de benzinebrander was verstopt en uiteraard hadden we niet het juiste passend gereedschap bij ons.

Takkenvrouwen
Tiger Leaping Gorge
1-11-2009 In nationaal park

68km gefietst in 4 uur. Hoogte 2700m, geklommen 890m 18°C, licht bewolkt. 2 kleine passen beklommen, 1e was redelijk steil. (Weer) een heel mooi kampeerplekje gevonden.

2-11-2009 Walnut Garden

47km gefietst in 2.5 uur. Hoogte 2000m, geklommen 540m 17°C, bewolkt, lichte regen. Na de laatste paar honderd meter van de klim af gemaakt begonnen we aan een spectaculaire afdaling richting Tiger Leaping Grove (TLG). Dit is op vier-vijf na de diepste canyon van de wereld (volgens zeggen). De aankomst is al erg indrukwekkend. Na de afdaling kwamen we uit op een grote vallei, je ziet de Yangtze al in een diep uitgesleten “geul”. De Yangtze verdwijnt dan tussen (ca 4000m) hoge bergen, ernaast is nog net ruimte voor een smalle weg met af en toe wat huizen. Halverwege de kloof vonden we onderdak in een mooi gelegen Guesthouse (we hebben nog nooit zo mooi uitzicht vanuit het toilet gehad).

3-11-2009 voor Shigu

65km gefietst in 4.20 uur. Hoogte 2075m, geklommen 736m 18°C, half bewolkt. Vroeg op pad en verder genieten van het uitzicht van de indrukwekkende kloof. Een eind op weg werd de weg erg slecht door diverse “berg-verschuivingen”. Op een gegeven moment hoorden we een gerommel en begon het stenen te regenen. Snel stoppen en als een gek de fiets omgekeerd en terug rennen. Zo’n tien minuten wachten tot de stenen-regen voorbij was. Een erg apart en spannend moment. Zonder kleerscheuren zijn we verder door de kloof gekomen. Bij de uiteinde van de kloof reden we door een tunnel en belanden we weer in China, in de bewoonde en erg drukke wereld vol met toeterende toeristenbussen en vrachtauto’s.

Tiger Leaping Gorge (2)
Zwaar beladen
4-11-2009 Lijiang

48km gefietst in 3.5 uur. Hoogte 2484m, geklommen 830m 20°C, zon. Na beklimming naar 2600m de afdaling naar Lijiang. We reden door een “appel-streek”. Lijiang is een moderne stad met een oud gedeelte. We hadden uit de Lonely Planet een Guesthouse op het oog. Het werd een ware speurtocht. Door een wirwar van kleine straatjes moesten we ” Mama-Naxi” vinden. Na een wandeltocht van ca een uur door dit doolhof hebben we haar eindelijk gevonden. Een hele leuke, chaotische maar o zo gezellige plek waar we ook heerlijk gegeten hebben.

5-11-2009 Lijiang

Rustdag, beetje door de stad gestruind en de website bijgewerkt.

6-11-2009 voor Xiji

95km gefietst in 5.15 uur. Hoogte 2600m, geklommen 830m 21°C, licht bewolkt. Na uitgezwaaid te zijn door Mamma Nixi (hostel) en ons goed uit de wirwar van de straatjes gered gingen we weer op pad. De eerste km’s waren vrij vlak, daarna gingen we het heuvellandschap in. halverwege de klim aan het eind van de dag hebben we een kampeerplekje gevonden. De laatste keer kamperen op een prachtig plekje. Af en toe kwam er een boer/boerin langs met een paar koeien die we soms van de tent weg moesten jagen.

Uitzicht laatste kampeerplek
Entree Dali
7-11-2009 Dali

87km gefietst in 4.5 uur. Hoogte 2015m, geklommen 500m 23°C, zon. In de ochtend de klim af gemaakt daarna was het lang en mooi dalen naar een meer voor Dali. Dat de weg mooi was hebben we wel geweten, er reed een rij bussen van zo’n beetje 25 km lengte die al toeterend en inhalend dezelfde kant als wij opgingen. Op het laatst werden we er tureluurs van, wat een drukte…. Bij de drie pagodes zijn we afgeslagen en was het even zoeken naar de oude stad van Dali.

8-11-2009 Kunming

15km gefietst in 1 uur. Hoogte 2000m, geklommen 0m, 22°C, zon. Naar “Nieuw- Dali” gefietst om daarvandaan de bus te nemen naar Kunming. We kwamen aanrijden bij het busstation en konden meteen de fietsen onderin de (al op ons wachtende?) bus schuiven. Binnen een kwartier waren we op weg, knap getimed dachten we zo. Na een busreis van 5 uur kwamen we in Kunming aan en was het even zoeken naar een slaapplekje. Kunming is een grote, moderne stad met heel veel verkeer. Auto’s en vooral brommers krioelen door elkaar heen, het is net een grote mierenhoop. Toch gaat het vrij soepel dankzij de brede fietsstroken.

Chinese stadspoort
Straatbeeld Kunming
9 t/m 12-11-2009 Kunming

We hebben hier een visum voor Vietnam geregeld, dit duurt drie dagen. Hierdoor zijn we “verplicht” om een beetje door de stad te slenteren, te luierenen ons te verbazen over het verkeer de brommers, fietsers en auto’s krioelen door elkaar heen in een gestructureerde chaos. Kunming is een leuke stad om te zijn. Gelijk maar wat nu overbodige bagage, zoals wat warme kleren en de tent, naar huis gestuurd en twee lekke banden geplakt. Verder hebben we gelijk een busreis naar Hekou (Vietnamese grens) geregeld.

Voor het avontuur en het echte leven.
Avonturen van Saskia Lunter en Paul Hendriksen.