Sapa, nog zichtbaar

13-11-2009 Sapa
38km gefietst in 3,4 uur. Hoogte 1480m, geklommen 1500m, 15°C, mist. We zijn vandaag vanuit Hekou de grens overgestoken naar Vietnam. Na al de “grens-activiteiten” en allerlei formulieren invullen begonnen we aan de klim naar Sapa. 35 km aan een stuk naar 1480m, steile stukken maar wel te doen. Langzaam maar zeker verdween het hele landschap in de mist en we kwamen in een “vaag” Sapa aan. Gelukkig stonden er genoeg brommertjes om ons heen om ons naar hun hotel te loodsen. Op de straat werden we om de haverklap aangeklampt door locale vrouwen: “baai fro me, baai fro me”. Vluchten kon bijna niet, alleen stoicijns doorlopen en niet reageren hielp.

wild west in Lai Chau

14-11-2009 Lai Chau
78km gefietst in 5,4 uur. Hoogte 965m, geklommen 1320m, 18-24°C, mist/zon. Vanuit Sapa geklommen over een hele mooie route, volgens zeggen. De mist werd dikker en dikker. Bij de afdaling moesten we heel langzaam rijden, het zicht was ca 20 meter. Tot overmaat van ramp begonnen de wegwerkzaamheden hier. In Lai Chau aangekomen hebben we flink moeten zoeken naar een slaapplaats. We dachten dat we in een spookstad aankwamen: hele brede wegen met daaraan af en toe hoge, nieuwe gebouwen gelegen. Het bleek dat de eigenlijke plaats hierachter lag, je moet het even weten.

stof happen

15-11-2009 Muong Lay
110km gefietst in 6.4 uur. Hoogte 280m, geklommen 1290m, 22°C, bewolkt/zon. Na een klim van 10 km kregen we een mooie afdaling langs karstbergen en kleine “stammen dorpjes”. Na 30km, in Phong Tho werd ons verteld dat de weg naar Muong Lay erg slecht zou worden door, je raad het al, wegwerkzaamheden. We waren redelijk vroeg op pad en zijn maar doorgereden en gedacht, we zien wel waar we terecht komen. De weg was erg mooi, we volgden een rivier, op en neer. Na 80 km begonnen de echte werkzaamheden en dat loog er niet om. Warm, erg stoffig en regelmatig moesten we wachten voor overstekende rotsblokken. We kwamen toch redelijk op tijd aan in Muong Lay

kleurrijke "zwarte thai" vrouwen

16-11-2009 Muong Cha
48km gefietst in 3.25 uur. Hoogte 550m, geklommen 950m, 28°C, zon. De route blijft mooi, de weg blijft ook minder. Halverwege begonnen we aan een klim van 300m naar 800m, na een kleine afdaling stegen we nog een keer naar 1000m. Steil, warm weer en de lange rit van gisteren in de benen maakte het toch wat zwaar. We hebben ’s avonds bij het eten kennis gemaakt met het aloude Vietnamees gebruik “subsjukwai”. Naast ons zat een groepje die graag met ons op zijn Vietnamees wilden toosten . Een groot glas bier wordt ingeschonken, je geeft elkaar een hand en slaat in een teug het glas achterover. Met het warme weer op dat moment een prima gebruik uiteraard. Maar na een paar subsjukwaaitjes gingen we er toch maar gauw vandoor voordat het helemaal uit de hand zou lopen;-)

dorpje onderweg

17-11-2009 Dien Bien Phu
62km gefietst in 3.45 uur. Hoogte 575m, geklommen 700m, 17°C, bewolkt. Vanmorgen gewekt door de dorpsluidspreker die ons de zegeningen van het communisme nog even duidelijk maakte. Het fietsen ging vandaag een heel stuk makkelijker, drie klimmen, twee kleintjes en een wat langere brachten ons in een “zucht” naar Dien Bien Phu. Leuk hotelletje gevonden en ook nog andere Nederlandse fietsers ontmoet. Gezellig bijkletsen en samen eten.

speciaal transport

18-11-2009 Tuan Giao
80km gefietst in 5 uur. Hoogte 548m, geklommen 929m, 13°C, bewolkt. Eerste 30 km was het vooral klimmen. Het werd steeds kouder, de jassen gingen aan. Van de Nederlanders hadden we een tip gekregen voor een leuk hotelletje. Na enig zoekwerk hadden we “Honcky Hotel” gevonden. En inderdaad, een heel leuk hotel in Franse stijl. Heel aardige mensen die van alle gasten die op de fiets hun hotel aandeden een foto maakt voor zijn album. Leuk om de albums door te bladeren. Zowaar, we zagen nog bekenden ook. Heerlijk buiten gegeten bij kaarslicht en kampvuur.

karstgebergte

19-11-2009 Son La
84km gefietst in 5.25 uur. Hoogte 580m, geklommen 1355m, 12°C, bewolkt. Vandaag de lastigste klim van Vietnam, na 7 km licht stijgen begon een klim van een kleine 10 km van 10-12%. De weg was prima, we hadden ons er op ingesteld en voor dat we het wisten (ahum….) waren we boven. Ook vandaag was het niet al te warm, op de top was het zo ongeveer 8°C en veel wind. Daarna wel een mooie afdaling.

baggerwerkzaamheden

20-11-2009 Yen Chau
76km gefietst in 3.40 uur. Hoogte 260m, geklommen 395m, 14°C, bewolkt. Vandaag makkelijke rit qua hoogte. Alleen stond er veel wind, tegen uiteraard. Dit, en de lange brede, drukke weg door een wat dichtbevolkt gebied maakte de rit vermoeiend en ook wat saai. De laatste 10 km veranderde de omgeving gelukkig.

motorduivel veegt straat schoon

21-11-2009 Moc Chau
56km gefietst in 3,40 uur. Hoogte 800m, geklommen 710m, 15°C, bewolkt. De eerste 25 km was het makkelijk fietsen, vrij vlak. Daarna licht klimmen over 30 km. Vandaag was het een mooie rit, een heel verschil met gisteren. We reden door een mooi dal omringt door een heuvelrug.

slapen in paalwoning

22-11-2009 Mai Chau
67km gefietst in 3,3 uur. Hoogte 175m, geklommen 710m, 23°C, zon.
Begonnen met een toch wel redelijke klim van 10km lang ca 10-12%. De weg was goed, temperatuur lekker om te fietsen dus dat ging toch wel vrij makkelijk. Onderweg weer een mooie omgeving, op de top van de klim veel bomen die kaarsrecht en vrij hoog waren. Daarna ging het een km of 30 op en neer en kregen we een mooie afdaling richting Mai Chau. ‘S middags brak (eindelijk) de zon door, we zagen zowaar, na een dag of zes, de zon weer eens. In Mai Chau kun je slapen bij mensen thuis in een paalwoning. We dachten eerst dat we het niet konden vinden, maar men vond ons al. We werden netjes naar een woning gebracht. ‘S avonds mee-eten was ook geen probleem. Het was wel toeristisch allemaal, maar ja, gewoon doen.

mooi picknickplekje

23-11-2009 Hoa Binh
67km gefietst in 4 uur. Hoogte 90m, geklommen 975m, 23°C, zon.
Vanuit Mai Chau ging de weg weer redelijk steil omhoog over ca 16 km gevolgd door een lange afdaling langs karstgebergte. Het was eerst vrij mistig, maar halverwege de klim stegen we boven de mist uit, het werd mooi weer met in de dalen een grijs wolkendek waar we bovenop uitkeken. Richting Hoa Binh werd de weg wel steeds drukker. Ondanks dat was het een aardige rit.

dagelijks verkeer in Ha Noi

24-11-2009 Ha Noi
80km gefietst in 4 uur. Hoogte 45m, geklommen 200m, 23°C, zon.
We hebben zo’n beetje de laatste klim van Vietnam gehad. Richting Ha Noi werd het vlakker en ook aanzienlijk drukker. De laatste 30 km kwamen we de “kamikaze-piloten” weer tegen. Luid toeterend en hard scheurend kwamen de bussen en vrachtwagens je weer voorbij zeilen op een smalle en drukke weg. Inhalen heeft eigenlijk geen zin, het is bijna file rijden, maar zo gauw ze een gaatje zien moet er met donder en geweld ingehaald worden. Om even later zelf weer voorbij gereden worden door dezelfde auto. Vooral de bussen halen elkaar om de haverklap in. We hebben de logica hiervan nog niet kunnen ontdekken, het zal wel meer zijn van: iedereen doet het dus ik moet ook meedoen. Ha Noi binnenrijden is een hele belevenis. Honderden brommertjes om je heen is het gewoon dringen in de straten. Heel erg leuk om te doen maar het blijft wel opletten. Af en toe een beuk uitdelen hoort er ook bij.

zonsondergang Halong Bay

25 t/m 28-11-2009 Ha Noi / Halong Bay
Deze dagen niet gefietst maar een beetje rondgestruind door Ha Noi. Ha Noi is een erg leuke stad: nauwe straatjes, nog nauwere winkeltjes (1 meter breed) die wel 10 of 15 meter diep zijn. Meestal vind je in in een straatje 1 soort product, zoals een straat met allerlei materialen van blik of een straat met alleen maar verpakkingsmateriaal. Erg leuk om te zien. Na een dag dwalen door de stad zijn hebben we de volgende twee dagen een boottrip door Halong Bay (veel karstgebergte in de zee) gemaakt. Vreselijk toeristisch, maar wel heel leuk. Beetje zwemmen, kanoën, genieten van de omgeving en de zonsondergang. Lekker eten, alhoewel Paul een verkeerd stukje vis had gegeten en halve dag op het toilet heeft doorgebracht.

eettentjes op een station

29 t/m 30-11-2009 Ha Noi – Saigon
In 33 uur zijn we van Noord naar Zuid Vietnam gereisd met de trein. Ook een hele belevenis. Wij gingen met een “snelle” trein en omdat daar geen plek was voor onze fietsen, gingen die 10 uur eerder met een langzame trein. In onze trein hadden we gezelschap van twee gezellige Vietnamese dames. Ze spraken geen woord Engels maar het was heel gemoedelijk. Ze voorzagen ons regelmatig van heerlijk fruit en wij hebben hen wat kaartspelletjes geleerd. Vonden ze schitterend en nog leuker vonden ze het om een beetje vals te spelen. 33 uur later stonden we om 04.00 uur op het station in Saigon. Het bagagedepot was nog dicht, maar een uurtje later hadden we zonder problemen ook onze fietsen. Ze probeerden uiteraard voor de tweede keer weer wat geld los te peuteren, maar stug volhouden en zeggen dat we al betaald hadden hielp. We dachten dat we in Ha Noi veel brommers hadden gezien, maar dit hier slaat echt alles. Ze rijden hier gewoon in file door de stad. Als voetganger moet je goed uitkijken, want vaak zien ze zelf de stoep als mogelijkheid om even wat brommers in te halen.

brommers kieken, naar goed Twents gebruik

30-11 t/m 3-12-2009 Saigon
Uiteraard zijn we ook een paar dagen in Saigon gebleven. We hebben gelijk een visum voor Cambodja geregeld. En we hebben ons laten verleiden om wat kleding op maat te laten maken. We hadden toch wat ruimte over in onze tassen nadat we in China de tent en warme kleren naar huis hadden gestuurd. Het was wel wennen aan de temperatuur, een stuk warmer, zo’n dertig graden en meer vochtig.

overdekte markt in Ben Tre

4-12-2009 Ben Tre
93km gefietst in 4.5 uur. 30°C, zon.
Eindelijk, na een dag of twaalf weer op de fiets. Saigon uitrijden was uiteraard weer heel druk maar ging erg soepel. Na een kleine twintig km zagen we een bordje “einde bebouwde kom”, redelijk snel dus. We bleven rijden op een brede, vrij drukke weg. Het was weer wennen aan het fietsen en wennen aan de warmte. Aan het einde van de dag voelden we onze benen, dat hebben we een poos niet gehad.

5-12-2009 Cantho
97km gefietst in 4.45 uur. 33°C, zon.
Vandaag weer een lange tocht maar dit keer in een mooie omgeving. We kwamen door een groen gebied met veel fruitbomen, palmbomen en veel kwekerijen van allerlei soorten gewassen. Twee keer op de ferry de Mekong overgestoken. Het was een zeer warme dag, we waren blij dat we in ons hotelkamer onder de koude douche konden staan.

6-12-2009 Long Xuyen
67km gefietst in 3.15 uur. 31°C, zon.
Een niet bijzondere interessante rit langs een drukke weg langs de Mekong. Meer kunnen we er niet van maken…..

7-12-2009 Chau Doc
59km gefietst in 2.5 uur. 33°C, zon.
Lekker kort ritje vandaag naar de laatste plaats in Vietnam die wij bezoeken. We waren vroeg in het hotel en hadden alle tijd om een boottocht te regelen de grens over naar Phnom Penh. De boot zou ons halverwege brengen, de rest zouden we met een bus afleggen. De fietsen mee op de boot was geen probleem. Ook konden de fietsen in de bus werd ons verzekerd, als we er maar voor betaalden.